NAV Online Számla adatszolgáltatás 2.0 (2020.07.01-től)
Változás a számlázó programokban
Számlatípusok
Az összes kimenő számla és előleg számla értékhatártól függetlenül adatszolgáltatásra kötelezett. A teljesítéstől számított 8 napon belül a számlát ki kell állítani és azt azonnal a NAV Online számla felületére továbbítani kell.
Ennek megfelelően a számlatípusok NAV adatszolgáltatás fülén az adatszolgáltatás NAV Online számla rendszerben beállítás kétállású lett:
- nincs (csak kézi számla és egyéb nem előleg vagy kimenő számla típusú bizonylatok esetén használható)
- 2007. évi CXXVII. törvény alapján (minden kimenő és előleg számla, kivéve kézi számla beállítás esetén)
Nagyon fontos, hogy a cég által kiállított számlák sorszám tartománya egyedi legyen. Minden évben az évszámra utaló előtaggal vagy utótaggal javasolt a számlákat ellátni. Telephelyes használat esetén a számla tömbök előtagja vagy utótagja különbőző kell, hogy legyen.
Ön számlázás vagy bérszámlázás esetén a szerződésbe bele kell foglalni a sorszám tartományt, aminek szintén egyedinek kell lennie.
A Novitax programban lehetőség van más számlázó programokban keletkezett számlák iktatására is (kimenő, bejövő bizonylatok), ezen számlatípusokat külön jelölni kell (Törzsadatok/Számla törzsadatok/Számla típusok/Eredeti kézi számla funkció), mert ezekről adatot nem szolgáltatunk, ezt annak a programnak kell tudnia, ahol a számla első eredeti példányát kiállították.
Partnerek
Kötelező a vevő adószámának megadása a számlán. Mivel csak a belföldi adóalanyok számlájáról kell adatszolgáltatást teljesíteni így fontos megkülönböztetni az ettől eltérő vevőket, hiszen a program a számla fej részét sem fogja engedni tárolni, ha a partnernek nincs adószáma (csoportosan adószámokat nem tudnak lekérdezni, erre nincs lehetőség az adószám lekérdezés funkcióval). Ennek megfelelően új beállítási lehetőséggel bővült a partner törzs: Partner besorolás. Az új verzió letöltését követően a program megpróbálja a meglévő partnerek esetén a besorolást feltölteni. Ennek szabályai:
- Magánszemély: korábban a partner adatai között a partner jelleg MA-Magánszemélyre volt állítva. Magánszemélyek esetén a számlát nem kell küldeni a NAV felé, csak 2021.01.01-től.
- Magyar adóalany: magyar adószáma van vagy az EU-s adószáma ki van töltve és az ország kód HU.
- Közösségi partner: közösségi adószáma van.
- Külföldi partner: külföldi adószáma van.
- Egyéb szervezet: adószámmal nem rendelkező társaságok (pl: társasház, nagykövetség…stb), ez esetben a számla készítésekor nem kötelező az adószám, de a NAV felé küldésre kerül.
Partner adatok ellenőrzésére lehetőség van a Törzsadatok/Partner törzsadatok/Partnerek menüpontban az Ellenőrzés gomb segítségével.
Áfa csoporton belül nincs adatszolgáltatás, így amennyiben a cég ilyen csoport alá tartozik azt jelölni kell.
- A Főmenüben a Cégbeállítások/Cégadatok/Cégcsoport menüpontban rögzíteni kell a csoportos áfa alanyiság szükséges adatait.
- Törzsadatok/Partnerek menüpontban a partnert úgy kell rögzíteni hogy az Adószám mezőben azt az adószámot kell megadni ahol a 9. karakteren a 4-es szerepel, a Azonosítók/személyi adatok fülön pedig a Csoportos ÁFA adószámhoz a 9. számjegyen 5-öst tartalmazó adószámot kell megadni.
- ÁFA csoport esetén a csoport képviselőt kell a NAV Online számla felületen regisztrálni.
Számlák
A NAV nem ismeri a normál negatív számla fogalmát, így a nem módosító/sztornó negatív összegű számlákra figyelmeztető üzenetet fog adni.
Adózó
Az adatszolgáltatásra kötelezett adózónak érvényes regisztrációval kell rendelkeznie az Online Számla rendszerben.
Regisztráció a NAV online számla oldalon
A regisztráció az Online Számla web felületen kezdeményezhető. A regisztrálás módjáról bővebb információ a NAV honlapján található, a videóbemutató itt érhető el.
Technikai felhasználó létrehozása
Az adatszolgáltatási interfész használatához az adatszolgáltatásra kötelezett adózónak technikai felhasználót kell létrehoznia a NAV Online Számla rendszerben. A számlabejelentő interfész webes felhasználóval (elsődleges vagy másodlagos) nem vehető igénybe. A technikai felhasználó létrehozását csak elsődleges felhasználó végezheti el az Online Számla web felületen. Az adózó tetszőlegesen megválaszthatja, hogy adatszolgáltatásai teljesítéséhez hány technikai felhasználót igényel.
A technikai felhasználó számára aláíró kulcsot és cserekulcsot kell generáltatni az Online Számla rendszerben. A kulcsok generálását csak elsődleges felhasználó jogosult elvégezni az Online Számla webfelületen. Az aláírókulcs az üzenetek aláírására szolgáló requestSignature számításában játszik szerepet, míg a cserekulcs az adatszolgáltatási token szerver oldali elkódolásához és a kliens oldali dekódolásához szükséges.
A technikai felhasználók tekintetében az elsődleges felhasználónak meg kell határoznia, hogy jogosult-e a beküldött számlaadatok utólagos lekérdezésére.
A Novitax programban cégenként jelenleg csak egy technikai felhasználó állítható be.
Beállítások a Novitax programban
Felhasználói bejelentkezés használata esetén csak Andminisztrátori jogkörrel rendelkező állíthatja be a programban a NAV Online Számla adatszolgáltatáshoz szükséges adatokat.
A számlázó programban a Beállítások / Alapbeállítások / NAV Online számla adatszolgáltatás menüpontban lehet megadni a beküldéshez szükséges felhasználónevet, jelszót, aláírókulcsot és cserekulcsot:
Amennyiben nem jelenik meg ez a menüpont akkor a Beállítások / Felhasználói beállítások / Menü szintű jogosultságok menüpontban engedélyezni kell az adott felhasználónál.