INET error 10054 megoldása
Amennyiben a Firebird log bejegyzéseiben sorozatosan 10054-es bejegyzések találhatók, akkor a bejegyzésben írottakat szükséges ellenőrizni.
A 10054-es hiba nem a Firebird adatbázis-kezelőben keletkezik, hanem csak megkapja a Windows hálózatkezelő rétegétől. A hibakód azt jelenti, hogy a hálózati kommunikáció megszakadt a felek kötött. A Firebird automatikusan megpróbálja újraépíteni a kapcsolatot, de ha az nem lehetséges (pl.: kihúzták a hálózati kábelt) akkor a probléma az adatbázis-kapcsolat megszakadását okozza.
A hiba leírása megtalálható a Windows hálózati hibakódok listájában: https://docs.microsoft.com/hu-hu/windows/win32/winsock/windows-sockets-error-codes-2
A hiba előfordulását a következő szoftveres megoldásokkal lehet csökkenteni:
- Ha a szerveren több hálózati csatoló is telepítve van (pl.: vezetékes, WiFi, szoftveresen létrehozott virtuális hálózati csatolók), akkor érdemes a vezetékes hálózaton keresztül csatlakoznia a szerverhez. Ennek legegyszerűbb módja, ha a vezetékes hálózati csatoló IPV4 címét adja meg a kliens gépéken az adatbázis csatlakozás beállításainál. Figyelem! Ez a megoldás csak akkor használható, ha a szerver vezetékes hálózati csatolójának FIX IPV4 címe van.
- Ha egyes kliens gépek több különböző hálózati úton is elérhetik a szervert (pl.: vezetékes és WiFi) akkor érdemes kikényszeríteni, hogy a megbízhatóbb (vezetékes) hálózati utat használják. Ehhez általában elég arra odafigyelni, hogy a program indulásakor legyen elérhető a vezetékes kapcsolat és a kliens beállításai szerint a szerver – vezetékes hálózati csatolójának – IPV4 címe alapján csatlakozzon.
- Akár vezetékes, akár WiFi hálózaton csatlakozik, a külső elektromágneses zavarok okozhatnak ilyen hibát, ezek csökkentése érdekében a következőket teheti:
- WiFi hálózat esetén:
- a routeren beállíthat másik csatornát a hálózat számára (előtte mindenképp érdemes ellenőriznie, hogy van-e olyan WiFi csatorna, amelyiknek a kevesebb a forgalma)
- csökkentheti a kommunikáció sebességét (ez természetesen az összes hálózatos program lassabb működését is eredményezi)
- WiFi jelerősítő vagy nagyobb nyereségű antenna üzembe helyezésével növelheti a hálózati jel erősségét.
- Vezetékes hálózat esetén:
- csökkentheti a kommunikáció sebességét (ez természetesen az összes hálózatos program lassabb működését is eredményezi)
- Jobban árnyékolt hálózati kábel alkalmazásával csökkentheti e zavarokat
- Olyan nyomvonalon vezesse a hálózati kábelt, amely a lehető legtávolabb van más elektromágneses jelforrásoktól (pl.: más hálózati kábelek és eszközök)
- Frissítse a hálózati csatoló vezérlőprogramját (driver) a szerver és a kliens gépeken is.
- Frissítse a Windowsát a szerver és a kliens gépeken is.
- Ha VPN kapcsolaton keresztül csatlakozik a hálózathoz, gondoskodjon róla, hogy a kapcsolat automatikusan újraépüljön megszakadás esetén (pl.: használja a SoftEther VPN-t) (persze ettől még lesznek 10054-es hibák a naplóban)
- A hibát okozhatja akár a kliens, akár a szerver számítógépre telepített hálózati biztonsági programok hibája is, ezért érdemes kivételként definiálni e programokban a Firebird adatbázis-kezelő forgalmát (akár IP cím, akár TCP portszám (alapból: 3050) alapján).
- WiFi hálózat esetén:
A hiba előfordulását a következő hardveres megoldásokkal lehet csökkenteni:
Vezetékes hálózat esetén:
- A hibát okozhatja a hálózati kábelek rossz érintkezése, ezért ellenőrizze, hogy a csatlakozók stabilan a helyükön maradnak és nem korrodálódtak.
- A hibát okozhatja a hálózati kábelek rossz elektromágneses árnyékolása, ezért ellenőrizze, hogy a hálózat sebességéhez megfelelő minőségű kábelt használja.
- A hibát okozhatja a kapcsolat során használt hálózati eszköz (switch / router) belső hibája, ezért próbálja meg a kapcsolatot a hálózati eszköz egy másik portján keresztül vezetni (általában elegendő, ha átdugja a hálózati kábelt az eszköz egy másik csatlakozójába).
- Próbálja lerövidíteni a hálózati utakat: ha az adott kliens számítógép esetleg több switch / routeren keresztül éri el a szervert, akkor próbálja úgy megoldani a kábelezést, hogy a lehető legkevesebb közbeiktatott eszközre legyen szükség (természetesen odafigyelve a hálózati kábel megengedett maximális hosszára).
- Ne használjon szükségtelenül hosszú kábelt.
- A hibát okozhatja a hálózati kábel meghibásodása, ezért esetleg cserélje ki a kábelt
- A hibát okozhatja a hálózati csatoló meghibásodása akár a szerver, akár a kliens gépben, ezért esetleg cserélje másikra ezt a hardvert
- A hibát okozhatja a hálózati kommunikációban érintett bármelyik eszköz (switch / router) hibája ezért esetleg cserélje másikra ezt a hardvert.
Vezeték nélküli hálózat esetén:
- A hálózati eszközöket próbálja az egyéb elektromágneses jelforrásoktól minél távolabb elhelyezni.
- Próbáljon minél nagyobb jelerősséggel elérni a WiFi hálózatot, például úgy, hogy:
- A számítógépet közelebb helyezi a WiFi routerhez / repeaterhez.
- Nagyobb nyereségű antennát helyez üzembe
- Beállíthat további aktív eszközöket (repeater / router)
- A hibát okozhatja a hálózati csatoló meghibásodása akár a szerver, akár a kliens gépben, ezért esetleg cserélje másikra ezt a hardvert.
- A hibát okozhatja a hálózati kommunikációban érintett bármelyik eszköz (repeater / router) hibája ezért esetleg cserélje másikra ezt a hardvert.