18HIPA az egyszeres könyvviteli programban

18HIPA az egyszeres könyvviteli programban

18HIPA az egyszeres könyvviteli programban jelenleg tesztes, így kérjük fokozottan ellenőrizzék!

A Zárás/Bevallás menüpontban új lehetőség a “18HIPA ” az egyszeres könyvviteli programban.

A régi “Iparűzési adóbevallás” menüpont is elérhető.

Bővebb leírás az “Iparűzési adóbevallás “régi” menüpontról!

Önkormányzatok és megosztás

A HIPA bevallás működtetéséhez Cégadatok, Könyvvezetés, Adózás lapfülön be kell állítani a székhely szerinti illetékes önkormányzatot, illetve a megosztás módját.

Amennyiben nincsenek telephelyek az adott vállalkozásban, úgy a “Nincs telephely” opciót kell választani. Ha van legalább egy telephely, akkor a megosztási mód helyes beállításán kívül ki kell tölteni a vállalkozási szintű személyi ráfordítás és/vagy eszközérték összegét, illetve ebből a székhelyre jutó személyi ráfordítás és/vagy eszközérték összegét.
A Cégadatok, Telephelyek fülön fel kell vinni a vállalkozás telephelyeit, és meg kell adni az adott telephely illetékes önkormányzatát, továbbá a telephelyre jutó személyi ráfordítás és/vagy eszközérték összegét.

Az  adókulcsok tekintetében lényeges, hogy az új 18HIPA funkcióval előállított bevallás a NAV által karbantartott törzs alapján kezeli az adott önkormányzat esetében a hatályos adómértéket, míg a régebbi Iparűzési adó funkció a főmenüben beállított, és a Felhasználó által karbantartott törzsből gyűjti be az illetékes önkormányzat HIPA kulcs mértékét. Ennek a beállítását a főmenü, Egyéb, Önkormányzatok menüpontban találják, ahol kiválasztva az érintett önkormányzatot, lemódosítható az alapértelmezettként 2% adómérték.

18HIPA az egyszeres könyvviteli programban önkormányzatok
18HIPA az egyszeres könyvviteli programban önkormányzatok

Ügyintéző adatainak megadása:

A nyomtatvány 02. lap V. blokkjának 9-10-11. sorát a program feltölti a főmenü, Cégadatok, Képviselők lapfülön megadott ügyintézővel, és adataival.

További feltétel, hogy az érintett ügyintéző (képviselő) a nyomtatványhoz hozzá legyen rendelve a főmenüben. A Képviselők lapfülön az Ügyintézők összerendelése funkcióval lehetséges.

18HIPA az egyszeres könyvviteli programban Képviselő
18HIPA az egyszeres könyvviteli programban Képviselő

EVA ALANYOK IPARŰZÉSI BEVALLÁSA

Az eva alany vállalkozásoknál lehetőség van az „Egyszerűsített bevallás (evás)” jelölésére.
Ebben az esetben a program a kimutatásoknál található Bevételi nyilvántartás eva alapjából állapítja meg a vállalkozási szintű adóalapot. (Evás bevétel szorozva 50%-kal.)

Amennyiben az eva alany vállalkozás nem választja az adó megállapítás fenti módját, akkor az  adólevezetése a nem eva alany vállalkozásokkal azonos módon készül.

EGYSZERŰSÍTETT BEVALLÁS (8 MILLIÓ FT ALATT)

Készíthető „egyszerűsített bevallás (8 millió Ft alatt”), azaz az a Htv. szerinti vállalkozási szintű – éves nettó árbevétel 80%-a lesz a Htv. szerinti – vállalkozási szintű – adóalap.

Ellenőrző kérdésként 8 millió éves nettó árbevétel felett a „Valóban jogosult az egyszerűsített adómegállapításra?” figyelmeztető kérdés jelenik meg, melyre „Igen” válasz esetén az éves nettó árbevétel nagyságától függetlenül az adó megállapítása az egyszerűsített módszerrel történik.

KATÁS VÁLLALKOZÁSOK IPARŰZÉSI ADÓJA:

A katás egyéni vállalkozások iparűzési adója csak abban az esetben kezelődik helyesen, ha a katás vállalkozás  a katás időszakra nem választja a tételes adót kata időszakra.
Pld:
2013.01.01.-06.30. szja
2013.07.01.-09.30. kata (nem jelentkezett be tételes-re)
2013.10.01.-12.31. szja
Az egész évet egyben kell kezelni, főszabály szerint vagy egyszerűsített módszer szerint számítódik az ipa.

EGYSZERŰSÍTETT BEVALLÁS (ÁTALÁNYADÓZÓ)

Az átalányadózó vállalkozások jelölhetők, hogy egyszerűsített módszerrel szeretnék megállapítani adójukat.

A Htv. szerinti – vállalkozási szintű – éves nettó árbevétel  egyenlő lesz az átalányadó szerinti jövedelemmel, és ennek 120%-a lesz a Htv. szerinti – vállalkozási szintű- adóalap .

ÚTDÍJ

Lehetőség még a Beállítások/Adóbeállítások „Egyéb adók”  fülön, hogy a felhasználó megadhatja azt a jogcímet, amelyre az útdíjat könyvelte. Megadható még, hogy a megjelölt jogcímre az útdíj teljes összegét vagy a 7,5%-át rögzítette a felhasználó. Az iparűzési adóbevallás „Az adóévben megfizetett e-útdíj 7,5%-a” sorára így begyűjtődik a megadott jogcímre könyvelt ( és kiegyenlített) útdíj 7,5%-a.  A bevallás „Az adóévben megfizetett e-útdíj 7,5%-ának a településre jutó összege” sorára pedig a településre jutó arányos összeg. (Megosztás esetén a megosztási arányszámmal számítva!) Ha a beállításokat a felhasználó megváltoztatja, akkor utána  az ellenőrzés futtatása és az iparűzési adó újra gyűjtése szükséges.
A megfizetett útdíj a 03-02. lap VII. blokk 28. sorába kerül begyűjtésre.

Menüpontok:

Gyűjtés:

Gyűjtés menüpontban megadható az önkormányzat, választható, hogy milyen adózást választ a vállalkozó. Az egyéb adatoknál az időszakot, jelleget , dátumot, helységet, előlegre vonatkozó információkat adhat meg a felhasználó.

Ha a nyomtatvány lapjai megjelennek elsőként – és minden könyvelésben történő változtatás után – a Gyűjtést kell futtatni. Ekkor az alapadatokat ki tudjuk tölteni, illetve a korábban bevitt adatokban változtatást érvényesíthetünk.

A nyomtatvány az ÁNYK-hoz hasonlóan rózsaszínnel jelöli a számított (vagy más lapról másolt) sorokat, ezekbe nem írhatunk.

A begyűjtött adatok átírhatók, menthetők, (visszatölthetők) illetve átadhatók az ÁNYK programba.

Szerkesztés/Bevallás visszatöltés: A legutolsó mentett állapotú bevallást itt lehet visszatölteni

Szerkesztés/Mentés: A Felhasználó ezzel a funkcióval mentheti el a nyomtatványt.

Szerkesztés/Bevallás kiürítés: Az adott önkormányzathoz tartozó bevallás adatainak törlése

Adatok átadása az ÁNYK programnak: ÁNYK-ba történő átadás

18HIPA az egyszeres könyvviteli programban Menüpontok
18HIPA az egyszeres könyvviteli programban Menüpontok

Begyűjtésre kerülő adatok:

A Törzsadatok/Saját jogcímek beállításainál alapból jelölve van, hogy az egyszeres program, mely sorhoz milyen adatokat gyűjt.
Ezt a kezelő átállíthatja.
A Htv. Szerinti – vállalkozási szintű – éves nettó árbevétel:
101, 103-107, 110-115, 118-123, 149.
Eladott áruk beszerzési értéke:
276, 278-280, 282.
Közvetített szolgáltatások értéke:
288
Anyagköltség:
236-238, 242. Non profit szervezeteknél a 239-240 jogcímek is gyűjtésre kerülnek.

 

KÉSZLET KORREKCIÓ:

Az egyszeres/pénzfogalmi könyvvitel sajátossága miatt az eladott áruk beszerzési értéke és az anyagköltség a nyitó és záró készletek kifizetett értékével korrigálásra kerül.

A nyitó készleteket a Nyitás/Nyitókészlet, a záró készletek értékét a Nyitás/Zárókészlet menüben adhatja meg a kezelő az alábbi bontásban.

„ANYAGBESZERZÉSRE ILL.ELADOTT ÁRURA FORDÍTOTT KIADÁS, CSÖKKENTVE A KIFIZETETT KÉSZLET LELTÁR SZERINTI ZÁRÓ ÉRTÉKÉVEL, NÖVELVE A KIFIZETETT KÉSZLET LELTÁR SZERINTI NYITÓ ÉRTÉKÉVEL!!!”

(03-01. VII. 4.sor)