19HIPA az egyszeres könyvviteli programban
A Zárás/Bevallás menüpontban van lehetőség a “19HIPA ” bevallás elkészítésére az egyszeres könyvviteli programban az alábbiak szerint:
A régi “Iparűzési adóbevallás” menüpont is elérhető.
Bővebb leírás az “Iparűzési adóbevallás “régi” menüpontról!
Önkormányzatok és megosztás
A HIPA bevallás működtetéséhez Cégadatok, Könyvvezetés, Adózás lapfülön be kell állítani a székhely szerinti illetékes önkormányzatot, illetve a megosztás módját.
Amennyiben nincsenek telephelyek az adott vállalkozásban, úgy a “Nincs telephely” opciót kell választani. Ha van legalább egy telephely, akkor a megosztási mód helyes beállításán kívül ki kell tölteni a vállalkozási szintű személyi ráfordítás és/vagy eszközérték összegét, illetve ebből a székhelyre jutó személyi ráfordítás és/vagy eszközérték összegét.
A Cégadatok, Telephelyek fülön fel kell vinni a vállalkozás telephelyeit, és meg kell adni az adott telephely illetékes önkormányzatát, továbbá a telephelyre jutó személyi ráfordítás és/vagy eszközérték összegét.
Az adókulcsok tekintetében lényeges, hogy az új HIPA funkcióval előállított bevallás a NAV által karbantartott törzs alapján kezeli az adott önkormányzat esetében a hatályos adómértéket, míg a régebbi Iparűzési adó funkció a főmenüben beállított, és a Felhasználó által karbantartott törzsből gyűjti be az illetékes önkormányzat HIPA kulcs mértékét. Ennek a beállítását a főmenü, Egyéb, Önkormányzatok menüpontban találják, ahol kiválasztva az érintett önkormányzatot, lemódosítható az alapértelmezettként 2% adómérték.
- 19HIPA az egyszeres könyvviteli programban önkormányzatok
Ügyintéző adatainak megadása:
A nyomtatvány 02. lap V. blokkjának 9-10-11. sorát a program feltölti a főmenü, Cégadatok, Képviselők lapfülön megadott ügyintézővel, és adataival.
További feltétel, hogy az érintett ügyintéző (képviselő) a nyomtatványhoz hozzá legyen rendelve a főmenüben. A Képviselők lapfülön az Ügyintézők összerendelése funkcióval lehetséges.
- 19HIPA az egyszeres könyvviteli programban Képviselő
EVA ALANYOK IPARŰZÉSI BEVALLÁSA
(2020-tól az eva adózás megszűnt!)
Az eva alany vállalkozásoknál lehetőség van az „Egyszerűsített bevallás (evás)” jelölésére.
Ebben az esetben a program a kimutatásoknál található Bevételi nyilvántartás eva alapjából állapítja meg a vállalkozási szintű adóalapot. (Evás bevétel szorozva 50%-kal.)
Amennyiben az eva alany vállalkozás nem választja az adó megállapítás fenti módját, akkor az adólevezetése a nem eva alany vállalkozásokkal azonos módon készül.
EGYSZERŰSÍTETT BEVALLÁS (8 MILLIÓ FT ALATT)
Készíthető „egyszerűsített bevallás (8 millió Ft alatt”), azaz az a Htv. szerinti vállalkozási szintű – éves nettó árbevétel 80%-a lesz a Htv. szerinti – vállalkozási szintű – adóalap.
Ellenőrző kérdésként 8 millió éves nettó árbevétel felett a „Valóban jogosult az egyszerűsített adómegállapításra?” figyelmeztető kérdés jelenik meg, melyre „Igen” válasz esetén az éves nettó árbevétel nagyságától függetlenül az adó megállapítása az egyszerűsített módszerrel történik.
KATÁS VÁLLALKOZÁSOK IPARŰZÉSI ADÓJA:
A katás vállalkozásoknak (akár évközben voltak katások vagy év elején vagy csak év végén) csak az egész évre tud a program az általános szabályok alapján vagy az egyszerűsített módon (8 millióig 80%) adót számolni.
A társas vállalkozások akik bejelentkeztek a kata hatálya alá és egyszeres könyvvitelt vezetnek szintén nem kezelődik az iparűzési adó számítás.
Pld:
2013.01.01.-06.30. tao
2013.07.01.-09.30. kata (nem jelentkezett be tételes-re)
2013.10.01.-12.31. tao
Mind a három időszak külön állományként kezelődik. Az év eleji és végi tao-s időszakok a NTAX-ban , az év közepén lévő katás időszak pedig a TAXA-ban. A program így nem tudja az adót meghatározni. Pontosabban csak a TAXA-ban könyvelt időszak adataiból számítja az ipát az általános szabályok alapján vagy egyszerűsített módon.
A vegyes adózásokat a program nem tudja kezelni.
A speciális adózásoknál kérjük vegyék figyelembe a fent leírt gyűjtési módot és ha szükséges korrigálják. (Pld. árrés adózás!)
EGYSZERŰSÍTETT BEVALLÁS (ÁTALÁNYADÓZÓ)
Az átalányadózó vállalkozások jelölhetők, hogy egyszerűsített módszerrel szeretnék megállapítani adójukat.
A Htv. szerinti – vállalkozási szintű – éves nettó árbevétel egyenlő lesz az átalányadó szerinti jövedelemmel, és ennek 120%-a lesz a Htv. szerinti – vállalkozási szintű- adóalap .
ÚTDÍJ
Lehetőség még a Beállítások/Adóbeállítások „Egyéb adók” fülön, hogy a felhasználó megadhatja azt a jogcímet, amelyre az útdíjat könyvelte. Megadható még, hogy a megjelölt jogcímre az útdíj teljes összegét vagy a 7,5%-át rögzítette a felhasználó. Az iparűzési adóbevallás „Az adóévben megfizetett e-útdíj 7,5%-a” sorára így begyűjtődik a megadott jogcímre könyvelt ( és kiegyenlített) útdíj 7,5%-a. A bevallás „Az adóévben megfizetett e-útdíj 7,5%-ának a településre jutó összege” sorára pedig a településre jutó arányos összeg. (Megosztás esetén a megosztási arányszámmal számítva!) Ha a beállításokat a felhasználó megváltoztatja, akkor utána az ellenőrzés futtatása és az iparűzési adó újra gyűjtése szükséges.
A megfizetett útdíj a 03-02. lap VII. blokk 28. sorába kerül begyűjtésre.
Menüpontok:
GYŰJTÉS:
Gyűjtés menüpontban megadható az önkormányzat, választható, hogy milyen adózást választ a vállalkozó. Az egyéb adatoknál az időszakot, jelleget , dátumot, helységet, előlegre vonatkozó információkat adhat meg a felhasználó.
Ha a nyomtatvány lapjai megjelennek elsőként – és minden könyvelésben történő változtatás után – a Gyűjtést kell futtatni. Ekkor az alapadatokat ki tudjuk tölteni, illetve a korábban bevitt adatokban változtatást érvényesíthetünk.
A nyomtatvány az ÁNYK-hoz hasonlóan rózsaszínnel jelöli a számított (vagy más lapról másolt) sorokat, ezekbe nem írhatunk.
A begyűjtött adatok átírhatók, menthetők, (visszatölthetők) illetve átadhatók az ÁNYK programba.
Szerkesztés/Bevallás visszatöltés: A legutolsó mentett állapotú bevallást itt lehet visszatölteni
Szerkesztés/Mentés: A Felhasználó ezzel a funkcióval mentheti el a nyomtatványt.
Szerkesztés/Bevallás kiürítés: Az adott önkormányzathoz tartozó bevallás adatainak törlése
Adatok átadása az ÁNYK programnak: ÁNYK-ba történő átadás
- Begyűjtésre kerülő adatok:
A Törzsadatok/Saját jogcímek beállításainál alapból jelölve van, hogy az egyszeres program, mely sorhoz milyen adatokat gyűjt.
Ezt a kezelő átállíthatja.
A Htv. Szerinti – vállalkozási szintű – éves nettó árbevétel:
101, 103-107, 110-115, 118-123, 149.
Eladott áruk beszerzési értéke:
276, 278-280, 282.
Közvetített szolgáltatások értéke:
288
Anyagköltség:
236-238, 242. Non profit szervezeteknél a 239-240 jogcímek is gyűjtésre kerülnek.
KÉSZLET KORREKCIÓ:
Az egyszeres/pénzfogalmi könyvvitel sajátossága miatt az eladott áruk beszerzési értéke és az anyagköltség a nyitó és záró készletek kifizetett értékével korrigálásra kerül.
A nyitó készleteket a Nyitás/Nyitókészlet, a záró készletek értékét a Nyitás/Zárókészlet menüben adhatja meg a kezelő az alábbi bontásban.
„ANYAGBESZERZÉSRE ILL.ELADOTT ÁRURA FORDÍTOTT KIADÁS, CSÖKKENTVE A KIFIZETETT KÉSZLET LELTÁR SZERINTI ZÁRÓ ÉRTÉKÉVEL, NÖVELVE A KIFIZETETT KÉSZLET LELTÁR SZERINTI NYITÓ ÉRTÉKÉVEL!!!”
(03-01. VII. 4.sor)
A speciális adózásoknál kérjük vegyék figyelembe a fent leírt gyűjtési módot és ha szükséges korrigálják. (Pld. árrés adózás!)